23. 12. 2011

Film: Mission: Impossible - Ghost Protocol


Mám rád jednoduché, zábavné až stupídne filmy (čím viac Mariangely vo Fantozziho filme, tým lepšie). Vnímam kino ako ho vnímali prví diváci utekajúci pred rozbehnutou lokomotívou :o) - ako magické miesto ponúkajúce zábavu a únik z reality. Iste, raz za mesiac si pozriem film Kima Ki-duka alebo T.Malicka, ale nechcem sa hrať na intelektuála- popravde ani neviem, aké i sa píše v slove súcno. Zvlášť po prekočení tridsiatky a začiatku problémov s krížami (čo ma doviedlo k nepríjemnému pocitu, že teda asi nebudem nesmrteľný)- ma už nik nedostane do kina na trojhodinovú dogmatickú drámu, kde ručná kamera poletuje okolo skupiny škaredých dánskych hercov hádajúcich sa zo škaredých dôvodov. 


Tom Cruise je priemerný herec (mysliac na Stephena Frya). Mal status najväčšej filmovej hviezdy, tak sme prehliadali fakt, že či už bol právnikom, alebo samurajom, vždy došlo na to isté- intenzívne pootvorené ústa, crazy eyes a scénu prasknutia nervov. Ale  nasadenie pre vec a húževnatosť sa mu uprieť nedajú a robia ho sympatickým. A vždy si nájde čas na podpis fanúšikovi. Prial som mu, aby sa vyhrabal z neúspechu a bahna obskúrnosti, do ktorého ho sotilo skákanie po gauči, video, v ktorom vychvaľuje scientológiu a stepfordská manželka. Po viacerých neúspechov (z komerčného hľadiska) mal v zálohe už len dobrú akčnú sériu Mission:Impossible. Aktuálne 4.pokračovanie natočil zrejme v hodine dvanástej, z pohľadu kariéry i veku. O rok oslavuje 50ku a prvé zábery z natáčania vyzerali všelijako: 

Jeho kariéra smerovala tam, kam jeho prsné svaly
Našťastie Tom dopadol lepšie ako Harrison Ford s uťahaným Indiana Jonesom a tajomstvom geriatrickej lebky. Dopadlo to dokonca výborne! M:I-4 ide priamo po osvedčenej ceste fanúšikovského dopytu. Agent Ethan Hunt aj teraz kombinuje trochu civilnosti, sústredenosti a charizmy Jasona Bourna so zdobnosťou, hi-tech hračkami (kamera v oku) a prehnanou akciou Jamesa Bonda. Ethan lieta, šplhá, padá z oblakov bez toho, aby sa zmenil na mastný fľak. Ethan precvála niekoľko krajín (Rusko, Maďarsko, Emiráty, India), spinkou si otvorí putá, v momente nakreslí portrét podozrivého,  rozfašíruje pár BMW, prežije piesočnú búrku i výbuch Kremľa(!).
Apropo problémy s krížami.. Tom Cruise zjavne žiadne nemá. Teda- kríže má, ale problémy nie. Tom sa ako vždy vyžíva v kaskadérskych kúskoch. Odmietol dubléra a sám zlanil najvyššiu budovu sveta Burj Khalifa (poistné miliarda dolárov?).

Prípadne tu: http://www.youtube.com/watch?v=vpMMhoq33Co 

Zápletku M:I-4 scenáristi seriálov Alias a Lost zjednodušili na úroveň leporela, je škoda ju riešiť- stačí vedieť, že ďalší šialenec (hrá ho Michael Nyqvist z trilógie Milénium) chce vyhladiť ľudstvo. Vždy príde krátky náčrt a vzápätí sa skáče do ďalšej veľkej akčnej alebo napínavej scény. Aby sme sa ani chvíľu nebáli, pribudol humor, čo po depresívnej trojke veci len prospelo. Nosičom zábavy je Simon Pegg (Hot Fuzz, Paul) a čiastočne aj Cruise, ktorý sa prestal brať vážne. Užíva si dianie, ide do akcie hlavou napred a necháva v diaľke všetkých mladých Thorov a Kapitánov USA. Dáva tomuto filmu všetko. Vidno to aj podľa množstva času, ktorý aktuálne trávi propagovaním M:I-4 po svete. Do Ethanovho nového zapovězeného (adekvátny slovenský výraz ma nenapadá)  tímu sa zaradil aj Jeremy Renner (Dahmer) a táto pomyselná agentská príprava na prevzatie roly Jasona Bourna po M.Damonovi dopadla celkom dobre. Jeho postava bola údajne zamýšľaná aj na nahradenie Ethana Hunta v sérii M:I, keď Tom odíde do dôchodku (kráľovstva mocného Xenu). Na ozdobu je tu krásnonohá pružná mulatka Paula Patton (Deja Vu), Josh Holloway (vtipne premenovaný na Hanawaya) a pre šťastie pársekundový zlomväz Pavla Kříža (séria o básnikoch). 

Film režíroval Brad Bird (Simpsonovci, pixarovky). Napriek tomu, že je to Birdov hraný debut, film funguje, drží pokope a šlape ako čistonové pendolíno a nebyť záverečnej pasáže, ktorú pridali asi na žiadosť ženskej časti skúšobného  publika, ani raz za 2+ hodiny nepozriem na hodinky. M:I-4 je v rámci žánru (akčná zábava) to najlepšie, čo som tento rok videl. 

PS: „Blue is for Glue, Red is for Dead“

2 komentáre:

Michal Ruzovic povedal(a)...

Velmi dobre napisana recenzia zazitku z MI4. Mozem len suhlasit a musim uznat, ze mas skvely blog. Velmi dobre som sa bavil pri citani tohto, ale aj dalsich tvojich clankov a musim priznat, ze by som chcel mat taky brilantny zmysel pre humor ako ty. No s tym sa musi clovek narodit. A ked uz sa s tym clovek narodi, mal by to patricne vyuzivat :)
Dakujem, ukladam do oblubenych stranok a tesim sa na dalsie pozoruhodne clanky. P.S. Tomu a androide som nerozumel ani hovno, ale uprimne, ani som sa nesnazil :D

Unknown povedal(a)...

Ou- ďakujem pekne Michal. Popravde, na tento nenápadný blog som začal písať, lebo som bol unavený z písania na iných blogpriestoroch, kde sa blogeri tvárili, že zachraňujú ľudstvo a kde sa kopila negatívna energia a ťažké témy(blog.sme).

Tak občas napíšem sem, keď sa mi páči nejaký film, alebo keď má môj malý psík nejaký /akože/ veľký pokrok..

Chcel by som písať pravidelnejšie, ale väčšinou robím nočné a potom mi neostáva veľa použiteľnej mozgovej kapacity.. Preto vždy rátam skôr s kritikou ako pochvalou napísaného. Vďaka