23. 11. 2011

Film: In Time - Vymedzený čas


Pamätáš na Alpha Dog?

Milujem filmy o cestovaní v čase, akejkoľvek kvality- od 12 Monkeys po Timecop. Okrem iného trénujú fantáziu.. Zajra sme boli na poslednom filme na túto tému - In Time :o) Je scenáristickým a režijným počinom Andrewa Niccola, ktorý má samé krásne nápady so sympatickým naivno-humanistickým podtónom (Gattaca, The Truman Show, S1mOne, God of War). Mám rád tie filmy, S1m0ne som videl mnohokrát. Preto nebudem celkom objektívny :o) Pre insiderov- modelka Rachel Roberts, ktorá hrala S1m0ne, sa stala Niccolovou ženou a má malú ozdobnú roličku i v jeho aktuálnej snímke. 


Dobrá správa- hlavná myšlienka filmu je (podľa mojej malej filmovej pamäte) originálna. Úžasná. V depresívnej(ako inak) In Time budúcnosti neexistujú peniaze, za všetko sa platí ČASOM. Každý má ten svoj čas (majetok) stále na očiach, narodil sa s fosforeskujúcimi zelenými stopkami na predlaktí. Aby sa zabránilo preľudneniu, po dovŕšení 25ky majú ľudia už len 1 rok života a ak nezarobia/nezískajú ďalší čas, zomrú.

Číslice budú v zelenej! Odtieň Matrix
Samozrejme, sú aj rovnejší.. Tí, čo sa narodili v dobrej rodine, sú obhadzovaní desaťročiami, ktoré sa im pripočítavajú do časového kreditu na predlaktí. Zazobanci žijú stovky rokov v časových pásmach vyvolených. Zvyšok populácie sa plahočí v getách. Prebíja sa zo dňa na deň, za prácu dostáva plácu pár hodín. To je aj prípad hlavného hrdinu- bývalej pophviezdy Justina Timberlakea, ktorý sa životom prebíja spolu so svojou superkrásnou a dojímavou maminou Oliviou Wilde (Houseova 13ka). Sníva o lepšom svete, pokeri a ako všetci hromží na vysoké ceny- brečková čibokáva stojí 4minúty, cesta autobusom hodinu, na druhý deň dve. Existujú pôžičky času, ale za nehorázny úrok 37%. To už rovno môžete niekoho o čas okradnúť=zabiť. Nič zriedkavé.. Justin bude tým, čo sa vzbúri proti systému.


Zlá správa- väčšina hereckých výkonov je na úrovni pózovania. Hlavnú úlohu dostal spomenutý Justin Timberjazero a vy ste nútený cítiť k jeho hrdinovi sympatie, lebo v polke filmu sa odtrhne a začne sa správať ako naspídovaný Juro Jánošík. Justin má u mňa jedno staré sentimentálne plus- dokázal dať kopačky Britney v čase, keď to bola najväčšia Roštenka planéty. A vraj celkom pekne mraučí. Len keby sa netlačil aj do filmov.. Nikdy nehrá, len krčí ten svoj malý ksichtík.


Amanda Seyfried je vo filmoch od 15ich rokov (Mean Girls). Teraz má asi 16. Má zaujímavé črty tváre- ak by sa točil film Princezná a žabiak, mohla by hrať obe hlavné úlohy. Ale v podstate je to krásna baba a v  In Time sa snaží byť Justinovi rovnocennou akčnou partnerkou, lebo girlpower a navyše nosí po celý čas 10centimetrovú mikrominisukňu o veľkosti poštovej známky. Príliš sa netešte, sukňa sa nehne ani pri skoku z 2.poschodia a Amandine nohy sú také chudé, že si v hlave radšej spustíte galériu slávenej nohane Rebeccy Romijn. Je zaujímavé, že taká chudučká baba ako Amanda má fajn prednosti, ale neuvidíte nič okrem čiernej pushupky. Možno v DVD bonusoch. Aj jej hranie za zúžilo na jeden (pridrzlý) výraz tváre.
Jediný, kto niečo hrá, je tradične kvalitný Cillian Murphy (Sunshine) v úlohe policajta, strážcu času. On má skrátka záporácky ksicht, hlboký nepríjemný hlas a v prvých minútach vo mne vyvolal také emócie, že som si šomral: „skap, skap, skap.“ :o) 
Cillian dáva tušiť, že za skutkami jeho postavy je nejaká motivácia.


Realizácia

Je ľahké film potopiť a nechať sa uniesť úvahami, ako by mu pristali lepšie herecké výkony, veľkorysejší rozpočet, plnší hudobný sprievod.. Ja osobne som rád, že film nenatočil taký Michael Bay. Tridsať strihov za sekundu by v kombinácii so stovkou menších nelogickostí In Time-u bolo smrtiacou kombináciou. Napríklad: sú prostriedky na to, aby ste všade boli sledovaní kamerami, ale hranice časových pásiem, brány do raja, sa dajú prelomíť rozbehnutým autom. Rozbehnutou dodávkou vylúpite koľko len chcete bánk. Najbohatší človek je bezmocný, keď unesú jeho jedinú dcéru. Ja mať takú rebelujúcu dcéru so zradou a útekom napísanými v tvári, dám jej voperovať aspoň 10 sledovacích zariadení. Kde sa podeli mobilné telefóny? A načo vôbec bola naznačená významná úloha hrdinovho otca, keď nedostane žiaden priestor?
Pretláčanie-naozaj?

Moja rada- kašlite na detaily a užite si In Time taký, aký je. Užite si symboliku, tie sem-tam depresívnejšiu úvahu, ktorú je schopný vyvolať, ak ste v nálade. Je večný život najväčším darom, alebo je hranica, za ktorou začneme túžiť po smrti? Stojí nesmrteľnosť jedinca za životy mnohých? Je hriechom kradnúť, čo už bolo ukradnuté? Získam častým sledovaním filmov o cestovaní v čase návod na cestovanie v čase(večný život)?
Pomalý, jednoznačný a jednoduchý film (vyškrtnúť tak dve naháňačky, pokojne by sa mohol transformovať na divadelnú konverzačku). Jeden hrdina, jeden protivník, jeden ani dobrý ani zlý, jedno riešenie problému, a jedna jediná misijná stanica. Máte aspoň dosť času premýšľať. Porovnávať, či sa svet budúcnosti nepodobá na ten náš. Možno nežijeme zo dňa na deň, skôr z mesiaca na mesiac, ale tiež máme nôž na krku, nemôžeme si dovoliť dlhodobo ochorieť, či inak vypadnúť z výrobného rytmu, mať priveľa detí, snov. Nejeden slovenský Justin/Amanda má hypotéku, 3 úvery a na splátky TV a iPhone4. 

Ja som mal dosť času venovať sa aj prízemnejšej zábave. Pustil som si v hlave súbežný druhý film. Podľa neho to celé bol plán rozmaznanej boháčskej dcérenky Amandy Seyfried, ktorá ovládla prvého vhodného  chlapíka svojimi diabolskými samičími feromónmy (rovnako zákerne vysala krásu z pesničiek Abby a úspech z kariéry Megan Fox). Chcela si užiť vzrušenie, vypadnúť z domu, kde ju jej starostlivý upätý otec spolu s jej bejbymamou „dusil“ luxusom a záhaľkou. Dať sa na dráhu zločinu. Nechá sa uniesť, chvíľu je za zdutú Lolitu, ohŕňa (neprestajne otvorenú) pusu, postáva s rozkročenými nohami, potom jej zachutí sloboda, lepí sa na Justina a kýva pištoľou, a nabáda ho vykrádať banky s takou intenzitou, že chystaný remake filmu Bonnie and Clyde už nemá zmysel. Ak mi neveríte, všimnite si ako, chladnokrvne sa bude prizerať niekoľkonásobnej vražde, strieľa a ako skočí z rozbitého okna na 15cm opätkoch. Na rovné nohy. Ona je za tým :o)
Celý čas som uvažoval, koho mi len pripomína


Cestou domov ma napadli ďalšie možné riešenia. A že jednoznačný film!  



20. 11. 2011

Film: Tintinove dobrodružstvá (2011)

Ľutujem jedno: že počas môjho detstva som k Tintinovým komiksom nemal prístup. Cítim, že by bol môjmu srdcu blízky- chalan jeden strapatý. Hltal som časopis ABC, Rychlé šípy, Bublinky(pamätá sa niekto?), Dännikena a Nienackého. Liezol som počas búrok po stromoch (rozkolísaná pirátska loď), kolienka pravidelne zrýpané od pádu z priveľkého bratovho bicykla. Tintin v našich končinách nemá takú tradíciu, aby jeho 3Dfilmový príchod vyvolal príval nadšenia, bolo teda treba veriť menu jeho geniálneho režiséra- Stevena Spielberga a faktu, že toto je hrdina, ktorého sa nevzdal a chcel sfilmovať takmer 30 rokov.

Som rád a vďačný, že Spielberg je jedno veľké hravé decko túžiace po naivných romantických dobrodružstvách (lode, lietadlá, telegraf, poklad, púšť, piráti, všeobecné porozumenie ľudí všetkých krajín). Načo sú nám zákony fyziky, hranice, obmedzenia, pesimizmus? Bodaj by bolo takýchto chvíľ v kine viac! Skvelé, že Štefan to tlačí do svojich filmov. Spolu s náukou, že rozum (Tintin vie všetko a čo nie, naštuduje v knižnici) a šikovnosť zvíťazia nad hrubou silou a korupciou. Treba mať v sebe aspoň trochu toho presvedčenia a film sa vám bude páčiť aj bez predchádzajúceho poznania (googlenia) pôvodnej látky.


Čo sa páčilo mne:

Tintin je mladý Indiana Jones a MacGyver v jednej osobe. Sebavedomý hrdina s univerzálne sympatickým zjavom. Vyzerá ako chlapec, ale už má prácu (reportér). Má detsky veľké komunikatívne oči, ale silné bicepsy a bojové reflexy, aby premohol (no nezabil) desiatky protivníkov. Zvedavosť, deduktívne schopnosti a túžba po dobrodružstve ho privedú na stopu pokladu z bájnej lode Jednorožec. Nie je však jediný, kto sa vydáva na nebezpečnú misiu..

Vizuálne spracovanie sa blíži k dokonalosti! Tintinove dobrodružstvá každú chvíľu ponúkli záber, keď si mozog nebol istý, či oko sníma kresbu alebo film –  arabské mesto, nočný prístav.. Ohromí teda hlavne architektúra, pozadia, ale napríklad aj zvírený prach, či morská voda (kým nevyšplechne). Na vysokú úroveň vyladený motion capturing dovoľuje hovoriť o dobrých hereckých výkonoch (hlavných) postáv. Textúra pokožky už nepôsobila ako guma, vrásky sa vlnia prirodzenejšie. Oblečenie sa vlní a krčí ako má, aby   neodvádzalo pozornosť. Žiadne papierové tuby ako oblečenie detičiek v Polárnom exprese. Ani to, čo volám „Efekt mŕtvych očí“ už nebolo také silné ako pri predchádzajúcich CGI počinoch. Tintin sa občas zadíval 10cm od tváre psíka, ku ktorej hovoril alebo severozápadne od pergamenu, ktorý čítal a občas tie oči vyzerali ako sklenky, s ktorými sme sa hrali ako chlapci na dvore, ale nič strašné. Veci pomohlo, že črty tvárí a tiel boli komiksovo zjednodušené a nesnažili sa byť ľudské za každú cenu (áno, hovorím o tebe- Final Fantasy: Esencia života, 2001

Animácia jej vlasov zhltla polovicu rozpočtu

Ale to sú maličkosti, ktoré vám napadnú, len ak na chvíľu odtrhnete pozornosť, aby ste zdvihli zo zeme vetrovku, alebo sa napili. Lebo na plátne sa stále niečo deje, a keď nedeje, kocháte sa krásnymi a bombastickými scenériami (rozpočet 130 mil.$). Dianie má vtip, akcia grády, zápletka nie je infantilná, ale vcelku pútavá a akurátne temná. Pozrieme sa do viacerých krajín, pôjde sa rôznymi dopravnými prostriedkami. „Kamera“ lieta ako bláznivá, veľké pirátske lode sa zrážajú a odrážajú a bojujúci piráti sú mrštnejší ako akrobati z Cirque de Soleil :o)

Nepáčilo..
Bolo toho málo a musím sa vžiť do kože malých detí, ktoré tvorili väčšinu osadenstva kina. Ten pes Snowy! Jeho prvú skicu mali zničiť, počítače exorcizovať a začať odznova. Vyzeral ako malý biely čínsky klokan.. ako niečo, čo vás bezdôvodne napadne a obdaruje besnotou. Mal amorfné brucho a zvláštne sa mu ohýbali nohy, keď si sadal alebo sa prikrčil. Jeho o pár rokov starší kolega - psík Bolt bol omnoho uveriteľnejši. 
Dej mohol byť pre deti prízložitý. Trvalo cca 80 minút, kým vyšlo najavo, že ide o poklad. Museli sa vysporiadať s akousi kliatbou, desiatky minút hľadieť, ako hlavným hrdinom hrozia smrťou, strieľajú po nich, hádžu ich o zem alebo do vody. 10 zamračených tvárí na jedno srandovné pošmyknutie psíka alebo jeho nabúranie do kravského vemena. Vieme, že schopnosť menších detí udržať pozornosť klesá, ak sa každých 5 minút niekto nepokĺzne, neprezlečie do ženských šiat, alebo netresne hlavu, aby mu okolo nej lietali žlté vtáčiky.
Alkoholizmus si zaslúži samostatný odstavec. Uznávam, že je to zlá závislosť a potrebuje osvetu, ale patrí do  takéhoto  filmu? Tintinov spoločník, hromotĺcky kapitán Haddock, tri štvrtiny filmu bojuje so svojimi démonmi a Peter Rúfus s jeho dabingom (chvíľu prízvuk, chvíľu bez prízvuku, chvíľu Sturm und Drang). Škoda, že nie iný Peter- Debnár.. :o(  Túžbe po fľaši, (keď nie whiskey, aspoň 100% lieh), je venované toľko času, že som začal mať podozrenie, že kapitán Haddock je slovenského pôvodu:o) Haddockovi alkohol pomohol vrátiť pamäť (kruciálny moment príbehu) a iný raz milým hrdinom priamo zachráni krk. A kedže ja beriem VŠETKO čo vidím vo filmoch  doslova- vyložil som si to, že slopať je fajn a užitočné a asi s tým začnem. Ale, nie srandujem :o) Dobrý hlt alkoholu sa dokonca ušiel aj neborákovi strašidelnému Snowymu. Tá dejová linka našťastie ostala nedopovedaná, žiadny psík netykoval, Sloboda zvierat pohov. Jednoducho priveľa alkoholu. Výkričník venujem aj jednej hrozivej poznámke o zoofílii, ktorá síce zaznie okrajovo, ale do takéhoto filmu určite nepatrí! 
"Hik! Hentá knajpa bude ešte otvorená, poďme Tintin!"
Vplyv kapitána Haddocka na hračkársky priemysel


Na hrane páči-nepáči ostala hudba. Zložil ju legendárny John Williams, ale nešliapal na celých 100 percent a pár minút po predstavení som si nevedel vybaviť žiaden charakteristický motív. Och – a 3D kabát vôbec nebol potrebný, uvedomil som si ho len pri jednej palici namierenej do publika. Párkrát som si dal 3D bakelit dole z očí a minimálny rozdiel.

Záver
Tintonove dobrodružstvá odporúčam ako fajný kinozážitok na víkend. Len nechoďte v doprovode úplne maličkých detí- keď dohryzú pukance a dosŕkajú džúsik, budú sa nudiť a vyrušovať vás pri sledovaní :o) 
A rada ako si čo NAJVIAC užiť tento film? Nečakajte veľké Záverečné vyvrcholenie, nepríde (len vytvorená pôda na pokračovanie). Užívajte si každú väčšiu práve prebiehajúcu akčnú scénu.


17. 11. 2011

Film: Dve Snehulienky? Ako má úbohé magické zrkadlo rozhodnúť??

Stáva sa to častejšie ako logika káže. Do kín zamieria dva filmy s rovnakým námetom (zoznam na konci). 
Druhé, s čím sa treba zmieriť, je, že popkultúra  zinfantilnieva. Chlapi každého veku drvia PC hry a playstation, ženy chodia húfne na Twilight a bijú sa či je lepší upír Jacob alebo vlkolak Edward. Pár trúfalých rebeliek tvrdí, že naj je ten chlapík, čo v jednotke ťukol Bellu autom, ale drvivá väčšina žien  práve  tých dvoch prvých  miluje až za hrob. 
"Jednoznačne Edward!"
Rozprávky pre dospelých
Hollywood na infantílné túžby po rozprávkach zareagoval, konieckoncov žriedlo s originálnymi nápadmi vyschlo už dávno (po remakoch TV seriálov, transformeroch.. chystajú film na základe LEGA!!). Vyšlo mu to  so sfilmovanou Alicou v krajine zázrakov aj upírodlakmi (Twilight).. Na kombináciu vlkolakov a problému dievčat s 1.menštruáciou (nečudujte sa, hovoria to vedecké štúdie starých rozprávok) skúsila lákať nedávna filmová Karkulka aka Red Riding Hood. Znesiteľnejšia bola dospelácka verzia Popolušky (Ever after), ktorá ponúkla kalifornskú dolku Drew Barrymore zamaskovanú  za renesančnú krásavicu. /Mám Drew rád, vždy mi vráti chuť do jedla a života./ 
Len tá čiernobieločervená Snehulienka -NAJkrajšia zo všetkých- sa zatiaľ komerčnému úspechu vzpierala. Lacná verzia z roku 1997 Snow White: A Tale of Terror(foto2) s protivnou Snehulienkou a úžasnou zlou kráľovnou Sigourney Weaver zapadla prachom, skôr ako nastala šialená doba, keď pukancové filmy (plus ich merchandise) zarábajú miliardy dolárov. V kolektívnej pamäti tak ostáva jediná Snehulienka,  od Walta Disneya. 

Zákerná striga je tá vľavo..

Hollywood sa "konečne" uvedomil a teraz nám súčasne hrozia Snehulienky dve. Rozoberme si, čo nám tvorivé týmy ponúkajú. 
Prvá verzia prastarej látky sa volá SNOWHITE AND THE HUNTSMANPodaril sa im tučný(obrazne)  úlovok: stiahli do titulnej úlohy hlavný dievčenský idol generácie - ospalú Kristen Stewart zo spomenutého Twilightu. Zlú kráľovnú hrá anjelská Charlize Theron. To je na 1.pohľad bizarná voľba. Kto ju však videl mračiť sa alebo  kričať  nízko posadeným hlasom v nejakej depresívnej dráme, až taký prekvapený nie je. Ona zahrá  všetko. Mužský element zastupuje komiksový Thor, Chris Hemsworth. Tejto verzii sa dostalo zatiaľ viac publicity a aj skôr vyrukovala s trailerom: 
video


Čo vyčítame z videného? Snahu o originalitu. Bude to temné a akčné. Zdalo sa mi to, alebo mala Snehuľa v ruke meč? Odetá v útlom brnení Johanky z Arku, zrejme povedie šíky ťažkoodencov v ťažení proti zlej (nepriateľskej) kráľovnej. Zbadali ste v úvode tú vranu veľkosti rogalla? A toho draka? Videli ste ako zlá kráľovná vysala z obeti dušu na jeden dúšok?? Možno máte strach z toho, že ste nezaregistrovali 7 trpaslíkov. Buďte v pohode, sú vo filme a hrá ich skupina úchvatných hercov (B.Hoskins, N.Frost, E.Izzard, I.McShane).
Boj, kone, rytieri a nahá Charlize vyliezajúca z haseného vápna pre chlapské publikum. Plus záber na bojovníkov a trpaslíkov na svahu okopírovaný z LOTR. Svalnáč Chris a neurotička Bella, ktorú napriek  obyčajnej (ale súmernej) tvári všetci titulujú ako najkrajšiu na celom svete- pre dievčatá. Budiž. Čo sa týka bledosti - ideálny typ.  Budem rád, ak Kristen dostane šancu prejaviť herecký talent. A dúfam, že si popri švihaní mečom okolo hlavy neodhryzne spodnú peru. 


Kým prvá Snehulienka už ponúkala trailery, Snehulienka č.2 stále len hľadala oficiálny názov. Bola označovaná ako "tá druhá" alebo "Snehulienka s Juliou Roberts". Táto neistota nerobila filmu dobrú reklamu. Jediné nádeje vzbudzovalo (kedysi veľmi) silné meno J.Roberts a meno režiséra. Tarsem Sing natočil zopár psyché a vizuálno dráždiacih kúskov (The Cell). Dnes sa už sa vie, že táto Snehulienka pôjde do kín ako MIRROR, MIRROR.  Titulnú rolu zverili dievčine s bujným obočím Lily Collinsovej (serály a menšie filmové roly). Áno, je Phillovou dcérou a hrá od dvoch rokov. Mladá herečka bude mať čo robiť, aby aspoň trochu "prebila" Juliu Roberts. Na jej mieste by som si to obočie poriadne nabrúsil. Princom bude Armie Hammer (dvojičky z filmu o facebooku). 

video

Zdá sa, že Mirror, Mirror mieri na širšie publikum, pokojne aj na rodiny s malými deťmi. Uhladená vizuálna stránka, ľahkonohý smiech, peknučká princezná (až na to huňaté obočie).. Na prvý pohľad je jasné, že obľúbenej disneyovskej klasiky  sa budú držať vernejšie. A jediný horor bude nejaký prípadný spackaný botox.
Okázalé kostýmy, výrazné farby, atletický princ pre dievčatá.  Pre chlapov nič extra. Pre gay chlapov - je to film s Juliou Roberts panebože!-  tí už majú lístky v prvom rade dávno rezervované. Julia sa do roly márnivej rozprávkovej kráľovnej hodí. Ako to, že to nikoho nenapadlo už skôr?! Vekom nabrala sarkazmu a dokáže uveriteľne vyžiariť  túžbu po večnej kráse a prehnanej pozornosti okolia (každý vie, že Juliine pracovné zmluvy vážia tony, aby obsiahli všetky jej požiadavky). A konečne nemusí kontrolovať svoj charakterický konský  smiech.

Kedže ja filmy hodnotím podľa  sily ich zloduchov, zatiaľ u mňa vyhráva verzia, kde zlo zosobňuje Charlize Theron. Ona len raz dupla nohou a magické zrkadlo dostalo hnačku a od strachu stieklo zo steny :o) Má správne nechutný maniakálny výraz. A nôž! Juliina kráľovná zatiaľ so zrkadlom kecá, komanduje lokaja (môj obľúbený gaysexuál N.Lane), hľadá dobrý očný krém a obháňa mladého zajačika (tie uši..), ktorý by zlepšil jej ľúbostný život a rozpočet kráľovstva. Je  zlá (alebo dobrá) ako každá žena v prechode, ktorej do kapusty a plánov skáče mladá konkurentka.
Dve Snehulienky, dva potencionálne zaujímavé oddychové filmy s talentovanými týmami tvorcov. Jasné, že máme len náznaky a ešte sa bude veľa strihať, strihať, strihať ale je šanca, že vznikne aspoň jeden dobrý film. 

Sľúbených pár najznámejších filmových dvojčiat: napr.tu

13. 11. 2011

Prvýkrát: na 1.semifinále ČS má talent

Lístky som dostal zadarmo, preto sa nepatrí  byť prehnane kritický. Mohol som aj sedieť doma a drúzgať  orechy zadnými  zubami ako môj idol z Mrázika. ČS Talenty sledujem len okrajovo, napr.keď sa na facebooku 10.x objaví ten istý link na video s hyperaktívnym dieťaťom. Dosť ma ubíja, že dvojročné dieťa zaspieva taliansku áriu lepšie ako ja kedy budem môcť a pocit, že flákam svoj život, keď nevyužívam každú voľnú chvíľu aby som sa učil žonglovať žehličkami. Som však rád, že som tam mohol byť a sledovať, ako sa vyrábajú televízne sny. Napríklad- ten priestor bol prekvapivo malý, cítim sa ako v školskej telocvični. Pozrel som pre porovnanie záznam na nete– a  musím uznať, že s modrým svetlom v hľadisku a sugestívnym pohybom kamery sa naozaj dá čarovať. Kamera vykreslila priestor ako omnoho štedrejší. To, čo videl televízny divák, sme mohli sledovať na TV obrazovke za zadkami poroty. Bolo  zaujímavé vidieťnaraz tvár aj  pozadie Slávice, Slávika a Barta.
Prenos semifinále talentov sa 1.x odohrával na Slovensku, v Inchebe. Nervozita producentov a ich asistentov sa dala krájať. 50 minút pred začiatkom prenosu reproduktory zvolávali divákov do sály a vyhrážali sa obsadením prázdnych miest. A naozaj, o chvíľu sa objavila jedna z producentiek s hlúčikom mladých metrošov a dakfejsiek (od duckface) a rozsádzala ich pomedzi nás, menej estetické publikum. Kamera miluje pekných ľudí.. O prázdne miesto vedľa mňa bol veľký záujem. Nie kvôli mne, ale pretože to bol tretí rad a keby som chcel, pokojne dotiahnem Lucke na zádíčka.

Na scénu nastupuje zabávač. Bohužiaľ nie Pyco, ale superneznámy český spevák. Má preklenúť čakanie, informovať nás ako to na prenosoch chodí, vyhecovať a poučiť, kedy tlieskať a jasať. Deti, čo budú v choreografii na konci skákať a blahorečiť Rytmusa, majú prikázané zdvihnúť po jeho vzore pravú ruku a dať ju dole až 5 sekúnd po ňom. My ostatní máme len tlieskať po vystúpeniach, keď prídu na scénu moderátori, a povstať a šalieť, keď dorazia porotcovia. Ľudia sediaci na šírku troch radov za porotou nesmú počas prenosu žuvať, jesť, vstávať, vstávať a ísť močiť, ukazovať neslušné veci. Celá rodina by sa hanbila. Zabávač asi na Slovensko neplánuje jazdiť príliš často, lebo si strieľa hlavne zo Slovákov ("..vy tu stejně nič nemáte..") - péng - a ťažko získaná dôvera divákov a ochota panáčkovať na povel sa v sekunde vytráca.
Nanešťastie lynč sa nestíha zorganizovať, začiatok prenosu je blízko, aj Pyco s Jakubom už stepujú na plošine zavesenej nad hľadiskom. Som rád, že sedím dosť ďaleko, keby sa tá konštrukcia chcela odtrhnúť a zlisovať divákov.

MODERÁTORI: skvelí, profesionálni, pohotoví, nažehlení. Ostrov poriadku v chaose diania. Aj povinné veci oddrmolili, aj vtip utrúsili, ale len jemný, aby sa neurazila babička, neskazilo dieťa. To je Rytmusova práca. Najmä Martin Pyco Rausch bol veľký sympaťák, keby som nebol zadaný, tak neviem neviem :o)

POROTA: Už počas prípravy ma fascinovalo, aký obchytaný pohár je na Jarovom mieste a číhal som, kedy ho odpracú. Neodpratali, len ho Jarovi doliali. Možno preto bol vraj menej výrečný ako obvykle. Neviem, čo spravili Martinovi Dejdarovi, lebo aj on bol na Barta Simpsona príliš stručný.. Lucčin pohár bol čistý. Vydýchol som si. Ani pripínačku jej na stoličku nik (fanúšik Ivety Bartošovej) nedal. Jaro zaujal ešte tým, aký vysoký a chudý nastúpil na scénu. Dúfam, že dôvodom je len chlapská samoľúbosť (kamera pridáva 100kilo) a nie zdravotné problémy. Možno je taký vytrasený kvôli svojej neposednosti- z tých troch sa najviac krútil, vyvaľoval a vrtel na stoličke. Menej sa vrtel Dejdar a vôbec nie Lucka. Sedela disciplinovane. Ani nemrkla, keď jej zas a znova natierali na tvár horčicu mejkap, ledva zapípla, keď jej pred nosom vybuchla svetlica. Milovala  každé vystúpenie. Otočila sa len raz, keď ju podpisuchtivá mamička zdrapila za rameno a zvrtla vzad, aby už aj navalila podpisík jej malej dcére. Tie dve mali veľké šťastie, lebo od 2.prestávky už k nadľuďom nikoho nepustili. SBSkár a upotená produkčná odhovorili každé dieťa aj matku s fotoaparátom. Niektorí sa tam počas večera zbytočne prešli i 5x. Pohyb je zdravý.

TALENTY. Prví boli Amanitas. Zaujalo ma, že v dokrútke označili čivavy za mutantov. Dvojmetrová luxusná blondýna v našom rade na to urazene odfrkla. Celkom zaujímavý sabat ohnivých bosoriek na strunách. Robili pôsobivé ohnivé čachre-machre a zanechali úžasný pach spáleného benzínu, o ktorý boli TV diváci nespravodlivo okradnutí. Diváci doma videli dokrútku k ďalšiemu talentu, my v sále do čierneho odetých asistentov, ktorí prikrčene makali a upratovali zuhoľnatené rekvizity.
Jiří Harnach je chlapík čo na požiadanie skladal pesničku z piatich slov na K-. Slováci sa pri návrhoch zaskveli inteligenciou a pohotovosťou. Uhrančivá kráska z publika zadrela slovo SLZA. Ale pokojne to mohla byť nasadená zahraničná agentka na malom koni s krivými nohami. Toto číslo sa mi nepáčilo, lebo chalan neskladal text pred divákmi, ale odkráčal do zákulisia, kde pokojne mohli čakať páni Peteraj s Filanom, plus 5 priateľov na telefóne a napísať mu epos á la Homér a nik by nemohol namietať. Čo by robil s češtinou v prípade postupu v Las Vegas?
Dievčatko Adélka Ferencová. Pre mňa vrchol večera. Niekto tam počul falošné tóny, ale ja som nahluchlý a pôsobia na mňa hlavne decibely. Adélka nás výberom ťažkej dospeláckej piesne od menovkyne Adele a silou hlasu zhodila zo stoličiek. Známy, ktorý pomáha s produkciou, prezradil, že slečna ani nešla na 100% výkonu, lebo je to malá salámistka a pracovala aj únava. Slovami Slávika – malé deti by o 23ej mali už dávno spať (a nie napr. prosiť o podpis Lucku Bílú). Na 2.strane, slovami M.Dejdara: "kdyby ty děti na jeviště nepatrili, neznali by sme ani Michaela Jacksona.." Počkať čoo - neskončilo to s Michaelom náhodou veľmi zle?
Únava skosila aj najstaršieho človeka v Československu, Jaroslava Huebera. Toho zrejme do Telentu vybrali, aby niečo zatancoval a dolial trochu sebavedomia naším ťažko skúšaným starým mamám a otcom. Spochybnil som tento zámer tvorcov už pri prvých tónoch skladby „I'm too sexy“. Za ním zaparkované auto skrývalo mladého chalana, ktorý v závere za Jaroslava strihol premet a znova zaliezol do auta. Hodnotím kladne, že nik nepotreboval infúziu. Aspoň nie na scéne..
La Gioia boli traja štyridsiatnici, ktorí všetkým ženám vzali na 3 minúty dych, pretože vyzerali ako z rozprávky – boli vyumývaní, opálení, učesaní, mali medové hlasy a vyžarovali tony romantiky. A určite aj pekne voňali. Blondýna vedľa mala celý čas rozšírené zreničky aj nozdry.
Karel a Karel - hyperaktívne vystúpenie dvoch tanečníkov, čo sa tvárili, že nevedia tancovať. Ale ich potácanie bolo o 100% lepšie ako môj záverečný valčík v tanečnej. Boli srandovní a mnohovrstevnatí ako cibuľa z Miletičky, ale nemali medové hlasy a nakoniec nejakým vtípkom naznačili, že Lucka je stará, lebo si pamätá, že ten vtip vznikol ešte v Mezopotámii a tá stiahla pusu a ohodnotila ich zle. Škoda, mám rád recesiu. Hranú aj náhodne vyčarovanú.
RDS Company – xtý tanec večera. Týpci a týpkyne rôznych farieb a výšok. RDS funkciu v mojom mobile a mp3prehrávači milujem, preto budem pozitívny. Títo ľudia si vyslúžili najviac povzbudzovania z publika. Tancovali podľa mňa bezchybne, ako struny v švajčiarskych stopkách, ale už som chorý z „vtipného“ použitia pesničky BackstreetBoys „Everybody“. A ešte otázka – ak vystupovali s Kylie a Beyoncé, nedosiahli už vo svojej profesii maximálny strop? Načo sa hlásiť do TV súťaže, kde sa občas prihlásia aj negramotní ľudia?
Monika Stanislavová je staršia pani, ktorá sa podľa zistenia The Wall Street Journal a NY Times spevom už živila, takže jej štylizácia v Talente mi prišla mierne násilná. Áno, pochopil som ponúkaný príbeh. Premena škaredšej(nenamaľovanej) labute na krásnu labuť, Popoluška, čo zažiari (tesne pred) polnocou a konečne vďaka talentu prerazí na trhu a to i napriek polenám, ktoré jej pred mnohými desaťročiami hádzal pod nohy minulý režim. Ktorý už 20 rokov neexistuje. Aj pesnička „Feelin' Good“ bola symbolická – „It's a new day. It's a new life. For me..“

Krásna pani dohučala dospievala a potom nastal trápny moment. Jediný trápny moment večera, podľa mňa.  Produkcia pustila upútavku na všežravca Stevieho, a následne nastalo ticho. Publikum v sále nemalo žiadne informácie. Monika stála pri mikrofóne, čakala na nový deň a život, niekto jej prišiel zašuškať niečo do uška, asi aby zmizla, tak odišla. Vy doma ste zrejme pozerali reklamný blok, ale my - publikum v sále sme sa začali hmýriť a obávať. V tej atmosfére bolo čosi dusivé. Vonku pokojne mohla zúriť vojna ľudstva s mimozemšťanmi, možno sme už boli aj bez prezidenta (čo je to ten google?).. ale nám nik nič nepovedal. Ochrankár naďalej odháňal dotieravý hmyz, čo chcel Luckin podpis, Jaro kýval a robil pantomímu niekomu v prvom rade. 
Po dlhých minútach ukončili naše trápenie a pustili na nás Stevieho Starra. To najlepšie (najbizarnejšie) na koniec. Už bolo pomerne ďaleko od môjho posledného jedla, tak som to prežil v pohode. Vždy obdivujem a uznám profesionála. Tie triky ukazuje po svete už dvadsať rokov. 5620 odkazov na youtube! Profík. Ale poviem vám – Stevieho s tým jeho šialeným pohľadom by som nechcel stretnúť v noci v opustenej uličke. Pošlú ho do Las Vegas zastupovať Slovensko a Čechy ak vyhrá? Ak áno - oblečú ho do hanáckeho alebo detvianskeho kroja?

Stevie práve večeria zámku a Luciin prsteň

Po dvoch hodinách tlieskania talentovaným jedincom a utvrdenia sa v presvedčení, že vo mne žiaden talent nikdy nebol, nie je, ani nebude na mňa doľahla únava. Videli sme všetky talenty večera, ruky nás boleli od toho tlieskania, oči od reflektorov, dymu, Pycovej krásy. A stále ešte chýbal Najväčší talent zo všetkých – Rytmus Rolins. Rozhodovanie bolo ťažké, trvalo 3 sekundy, a prednosť dostal spánok. Len 5 ľudí odišlo predčasne. Urobili sme dobre - chalani v šatni mali taký problém nájsť náš kabát, že neviem čo robili na samotný záver, keď sa im tam privalilo zvyšných tisíc ľudí. Aj na ukladanie kabátov je potrebný talent.