12. 4. 2012

Film: To bude boj! - This Means War (recenzia - Reesenzia)

"Vyber niečo pekné. Ale nech to nie je moc akčné. Zuzka by rada videla nejakú komédiu a chce ísť na 3D, podľa nej sa do kina už oplatí ísť len na 3D. Alebo rozprávku. Ale na Happy feet som alergická, Princezna a zabijak zabiak bola miliónkrát lepšia rozprávka. Hunter game ma zaujali ukážkami. A na Hugovi si bol, tak ma uisť,  aké to bolo. A Artist.. Tak niečo vyber," spustila na mňa najlepšia kamarátka  Yka cez FBchat pred návštevou. Z nudy návštevy u mňa ju malo okrem iného vytrhnúť aj kino. Pozrel som program troch bratislavských multikultikín. Bol ako hra minesweeper, kde každá položka znamenala výbuch. Buď obskúrne  filmy, alebo Sean Penn, alebo v zlých časoch.

Nakoniec som vybral "sexy romantickú akčnú komédiu" z nadpisu článku, lebo tam hrala Reese Witherspoon (pre baby)  a režíroval ju majster akcie McG (pre chalanov). McG točí akciu ako keď kopnete kostru dolu plechovou strechou: hlučne, kostrbato, zábavne. Má otlačky prstov na dvoch žuvačkových veľdielach Charlieho anjeli, slušnom Terminátorovi4, skvelom seriáli Chuck a poctivej športdráme We Are Marshalls. Neveril som, že McG ma tak sklame- a to som povrchný divák.

Promo fotografia

V skratke dej: Dvojica nepriestrelných vládnych agentov, ktorým dovtedy išla práca (masakrovanie podozrivých) pekne od ruky, sa rozparťákuje, keď sa obaja zahľadia do živej barbíny s tvárou Reese Witherspoon. Úspešnej workoholičky, tajne nešťastnej a plnej obáv otvoriť vnútro novej láske, lebo muž, ktorého tým poctila, ju hlboko sklamal. Ženy obyčajne mávajú len 1 srdce, čiže aj nový víťaz v boji o to  Reeseino môže byť len jeden. Agenti začnú súťažiť, pričom zneužijú všetky povolené aj nelegálne postupy a technické hračky CIA, pre radosť nadriadených. A daňových poplatníkov.

Pozitíva
Reese má pekné rovné nohy so štíhlymi členkami a táto zachovalá 36ročná mamina strávi celý film v laškovných minisukniach. Scéna je patrične efektná, sporadické akčné scény majú spád a nadsádzku, párkrát sa uchechtnete.

Negatíva
Ale o akejkoľvek chémii (romkom pilier) medzi hlavnými protagonistami sa hovoriť nedá. Tobôž nie o nasledovníkovi filmu Pán a Pani Smithovci, ku ktorému ho pre veľmi /veeeľmi/ vzdialenú /vzdiaaa.../ podobnosť prirovnal nejaký nastrčenec distribučnej spoločnosti na stránke csfd.cz. Pri Smithovcoch ste sa prudko pýrili a dusili už z toho, že zmyselná Angelina v zmyselnej zástere podáva zmyselnému Pittovi zmyselným gestom zmyselnú hovädzinu so zmyselným hráškom. Teraz som sa pýril, že som svojich kamarátov dotiahol na takúto slabomyselnosť. Bavil a rehotal sa len jeden z piatich kamarátov (budúci mních).

Postava Reese používala slovník novej generácie čitateliek Slovenky a jej čas na filmovom plátne bol vysmiaty, slniečkový a sladký ako spot na pomarančový džús. Okatý Chris Pine, predstaviteľ jedného z agentov, poňal svoju postavu cez obličajový výraz "diCaprio v reklame na košele Alain Delon", čo by vzhľadom na romantickú časť  žánrového hybridu nebolo na škodu, keby... Keby aj pri mlátení rusko-nemecko-ukrajinských zabijakov v striptízovom bare nezostával "nebezpečný" ako naše šteniatko, keď raz polhodinu chytalo a žužlalo muchu. (Mucha nakoniec -síce oťapene a opisujúc osmičky- ale predsa uletela.)

V skutočnosti sa 97minút tvárili takto
Medziľudskú interakciu na úrovni reklamy firmy Mattel ako-tak zdrsňovali ďalší dvaja hlavní herci, ktorých súhlas s natáčaním ma mierne prekvapil. Hubatá moderátorka Chelsea Handler v úlohe najlepšej Reeseinej priateľky. Lebo každá Kráska potrebuje kamarátku-zviera, aby vynikla? Za oceánom je preslávená alkoholizmom, vulgárnym slovníkom a lascivitou smerom k veľkým čiernym mužom. Priateľku zasypávala dvojzmyselnými radami, z ktorých Reese liezli nebeskymodré manga oči z jamôk a energická brada padala k zemi.
S dokonalým Chrisom o priazeň zlatovlásky bojoval Tom Hardy, prototyp nového hollywoodskeho badBoya. Nechutne potetovaný, s drsným hlasom a telom spuchnutým z prípravy na úlohu monštra Banea v novom Batmanovi. Scény s ním boli (až na paródiu opitého pána Smitha pokúšajúceho sa hrať karty s ničomníkmi)  pozerateľné, občas dojímavé (všetci tvrdí chlapi majú vnútro mäkšie ako rozvarený aspik) a zábavné. Naznačovali, že pôvodný námet mohol mať fajn čiernohumorný ráz.
Reese by sa Baneov pôsobivý kostým nepáčil
Ale potom si zrejme vzala slovo energická Reese, ktorá má v H.woode povesť mimoriadne cieľavedomej osoby (vystrčená brada)  a domiešala tvorivý proces svojou lyžicou (with her spoon). Výsledkom je nablýskaný, a predsa nevýrazný film, čo neponúkol ani jednu zapamätateľnú scénu. Akcii  a hluku tvorcovia vyhradili minúty okolo úvodných a záverečných titulkov. Zvyšok sa mácha v modernej romantike, v prekáravom boji o lásku ženy a priateľstvo muža, nad naivitou ktorého sa uškŕňali aj sebou prezamestnané pubertálne páriky v hľadisku.

Málo akcie a málo (hoc i prvoplánovej) erotickej príťažlivosti. Vyleštená, narysovaná Reese sa do sexy úloh nehodí. Stále bude milou Južankou s podrezaným jazykom, ktorá udusí manžela, aj ostatný život naokolo, svojou rozjuchanou hyperaktivitou  a tým, že "im chce len a len dobre."
Ideálny markizácky film na sobotný večer okolo 14.februára. Možno pretiahne niektoré diváčky od Pošty pre teba, skôr ako Katka Ksichtová stihne zdvihnúť stenu. TO bude boj!

EDIT: Bol som ženskými diváčkami upozornený, že film MAL 1 zapamätateľnú scénu. Tom pozval Reese do akéhosi planetária a potom do opusteného cirkusu, kde strávili chvíle euforického šťastia/rizika zavesení na trapéze! Nie som si na 100% istý, či Reese TBB natočila po tom filme o cirkuse (Voda pre slony), ale som si istý, že na jej mieste by každý pretlačil ťažko vydreté artistické schopnosti do akéhokoľvek ďalšieho projektu, a do avon reklamy to asi dať nešlo