17. 12. 2012

The Hobbit: (očakávaná) Neočakávaná cesta

Píšem o dojme z filmu, ale spomenutiu kníh sa nevyhnem. J.R.R.Tolkien je jeden z najkontroverznejších spisovateľov 20.storočia- nenávidí ho až  9 z 10 analfabetov! :o) Hobita som čítal dávno, keď som mal 12 rokov, viem, že spolu s Obratníkom raka od H.Millera. Ani jedna ani druhá kniha vo mne nezanechala vážnejšiu stopu :) Možno ešte tie Picassove ilustrácie. Trilógiu Pána Prsteňov som si prečítal až počas a po- vojenčine nakazený nadšením kamaráta Huršana a ako relatívne zrelší som si ju užil. Tú zábavnú časť, filozofickú budem skúmať na dôchodku. V tom období šiel do kín prvý film Petra Jacsksona a aj ten som si užil, a ten obrovský kus detailnej práce a kumštu, čo dokázal, z neho v mojich očiach robí čarodejníka Petra Veľkého Pestrofarebného. Stačí zhliadnuť jeho staronové produkčné vlogy, zaujímavé nielen technickými hračkami (RED kamery) a tým, ako v nich postupne chudne.
Nie som ortodoxný uctievač predlôh- páči sa mi snaha prenášať ich na plátno a zároveň si nenechám vypáčiť moju víziu. Režisérova koexistuje popri mojej. Pár očarujúcich príkladov z minulosti:

Prvé filmové spracovanie Hobbita z roku 1966, na kt.sa podieľal Adolf Born:


Trpaslíci, Gandalf a Bilbo v celovečernom filme z 1977. Vo výreze žaboGlum:

















Formou bude našincovi blízka sovietska verzia, TV inscenácia Skazochnoye puteshestviye mistera Bilbo Begginsa Khobbita (1985):
Mister Bilbo a súdruh Glum. Bábkoví pavúci mimo záber
















Ako som naznačil, Hobbita som čítal dávno, tak sa celá moja analýza videného v kine vzhľadom na prečítané zvrhne na "uh-oh- trpaslík Thorín tuším nemal také prominentné miesto v rozprávaní.."
Čo je dobre, filmový Thorin bol vďaka PJovým úpravám a hereckému predstaviteľovi (Richard Armitage) silným hrdinom a väčšinou okolo príliš roztržitého Martina Freemana alias Bilba predvádzal herecké piruety. Bilba "obhral" aj Andy Serkis/Glum, išiel z neho mráz.


K filmovému dianiu netreba veľa, kopíruje Spoločenstvo prsteňa nielen vizuálne (prelety nad pútnikmi a novozélandskými Tatrami). Frodov (cameo tridsiatnika! Elijaha) obľúbenec Bilbo rozpráva, ako bol pre istý talent v mladosti aj on Gandalfom určený, aby spolu s ním a s cca tridsiatimi trpaslíkmi, ktorých mená si nemusíte memorovať, absolvoval výpravu k istej hore, v ktorej sa zabývalo zlo. Po ceste zažijú veľa dobrodružstiev, ktoré potešia nielen gurmánov, či arachnofóbov a Bilbovi sa do cesty postaví istý vševládnuci Prsteň. Presnejšie- vyletí do vzduchu, spraví vývrtku a nastokne sa mu na prst (hmm). Áno, Jackson sa pokúsil z knižky, ktorá pôvodne nemala zamýšľané pokračovanie urobiť čo najvýraznejší prequel a most k svojej staršej filmovej trojici. Jeho fanúšikov to poteší, Oxford menej. Niežeby som sa sťažoval. Ostal na to sám, iný by to zrejme neurobil lepšie (tú zábavnú časť) a zdá sa, že sa nenudil ani deň z tých 5ich rokov, čo prešli od ohlásenia projektu. Preto Thorin akoby z oka vypadol Aragornovi a preto sa stretneme s nimi:

Len dodám: Elrond, Gandalf(zatiaľ sivý), Galadriel, Saruman(zatiaľ dobrý)
Film som si pozrel v 2D, lebo 3D po 15 minútach prestávam vnímať a 3hodiny s 3D+vlastnými okuliarmi na nose je moc aj na draka. Bohužiaľ, až po filme som opäť zistil, že svet nekončí za BA a sú i LEPŠIE spoločnosti ako CinemaCity. Cinemax, ktorý má pobočky vo väčších slovenských mestách, ale nie v BA, má techniku schopnú prehrať filmy v Jacksonovej jedinečnej a prelomovej 48fps!! 48obrázkov za sekundu vraj pár zahraničným divákom spôsobovalo problémy. Iným, naopak, nadšenie z plátna ako okna do úžasne reálneho fantazijného sveta. Ďalšia "výhoda" CinemaCity, po excesoch s klímou a hlučnými TV reklamami, čo sú dlhšie ako film..

Ak máš rád dobrodružné filmy, Hobbit je univerzálne odporučiteľný. Možno o trochu viac je vhodný pre divákov ako diváčky. Veľkú romantiku a la trojuholník Arwen-Aragorn--Eowyn nedostaneš. Niežeby tam nebolo dosť citov (smrť ježka bola drásajúca), pekných kostýmov, špičkovej choreografie (úvodné "stolovanie") alebo trpaslíkov, ktorých internet označuje za sexy:

Fili a Kili

Hobbit od druhej tretiny výrazne tlačí na akciu (občas videohernú), testosterón, túžbu po úspechu, chlapácke preháňanie a hrdosť-zaťatosť. Vážne, po odchode z kine som sa na toalete pri pohľade na svoje fúzy v zrkadle vystrel s chlapskou hrdosťou :D Pozitívom je, že boj zo zlom už nie depresívny ako v trilógii. 
Ostáva sa tešiť, čo ďalšie Peter Jackson a jeho pokračovania ponúknu; snáď ďalšie prepojenia na trilógiu prsteňa; a dúfať, že prekvapivo oznámený tretí diel už nebude len obrazovým prírodopisom Nového Zélandu.


Bonus: Kráľ Gorkil. Dávam Ti povolenie priradiť si ho v mobile k číslu Tvojho šéfa :D

Gorkil, Gorkil na brade má.. testes




Žiadne komentáre: