20. 4. 2012

Film: Mirror, Mirror – Snehulienka (a 7 dôvodov prečo ju vidieť)

//Deň predtým som pre všeobecný prehľad zhliadol väčšinu Twilightu 3.1 alias Horor na svadobnej ceste a  zombie dôsledky – a bolo to také odporné, že som potreboval oči a hlavu vyčistiť niečím pekným a pastelovým. Rozprávkou!//

1. Lily Collins. Každý dáva na 1.miesto Juliu Roberts, ale ja dám prvenstvo predstaviteľke Snehulienky. Na tú rolu netreba veľa, nemusíte do toho ťahať Stanislavského metódu, ani štokholmský syndróm. Stačí, ak je mladá herečka umiernená a stelesňujúca atribúty panenskosti a dobroty. Musím vyzdvihnúť Lilyin sympatický herecký výraz oprostený moderných grimás a tikov, ktorých sa obávam vždy, keď sa film má odohrávať v minulosti (alebo za siedmymi horami..). Možno to  súvisí s tým, že toto bol len jej tretí film. Náročnejšiu úlohu- vizuálne nezaniknúť popri Julii, ktorá je samé ústa a oči,  Lily pomohlo splniť zapamätateľné huňaté obočie a výrazný šarm. Ona je ako tá spolužiačka z prvvého stupňa. ktorá bola taká krásna, že vám ani nevadilo, že jej zapácha z pusy. A keby mi niekto povedal, že Lily má medzi predkami Audrey Hepburn, a srnčiu zver, nebol by som veľmi prekvapený. 

2. Julia Roberts ako kráľovná. S pribúdajúcimi rokmi, skúsenosťami a „spoločne“ stráveným časom, som stále viac náchylný veriť, že malicherná a zákerná, a zároveň inteligentná  postava Julii pristane viac, ako zmätená nereálne romantická hrdinka revúca nad špagetami. Ak som sa ju predtým viackrát pokúsil odpísať (ako všetko, čo mi je nanucované), v úlohe kráľovnej, ktorá vzbudzuje o.i. súcit, si ma opäť získala. Najmä, ak som súčasne bral do úvahy šialený/masívny tlak, ktorý sama ako "kráľovná" Hollywoodu a "tá najkrajšia zo všetkých" prežívala dlhé roky.. Vykorčuľovala z chaosu, čo by zabil koňa, so zdvihnutou hlavou. A konským smiechom :D

3. Jednoduchosť. Menej postáv, vzťahov a kulís, ako v ktorejkoľvek českej celovečernej rozprávke. Náročnosť neprevýšila  Disneyho animovanú Snehulienku, rozšíril sa len  rozsah kráľovniných túžob. Dianie  na plátne je v každom momente prehľadné a pochopiteľné aj pre najmenších. Aj na ich relatívne vnímanie plynúceho času sa tvorcovia spoľahli- tréning princeznej na olympijskú šermiarku, či duševný prerod princa zabrali len pár minút.
Oceňujem, že napriek tomu sa nezabudlo na žiaden zo zabétónovaných symbolov tejto rozprávky. Snehulienkina trikolóra, bozk, hryzenie jablka, trpaslíci, všetko ostalo, len bolo tvorcami prevedené do prekvapivých podôb.
Pozitívne smerovaný humor a starosvetské zdôrazňovanie dobra v dobe, keď je deťom o hlavu obíjaná tvrdosť, úskočnosť a snaha uspieť na úkor iného, je rovnako vítaná.   

4. Zbesilá estetika a originalita, kam to šlo, ktorá diváka zachránila pred peklom šablónovistosti, ktoré tiká v každej klasickej rozprávke. Film natočil Tarsem Singh, režisér troch mimoriadne fantazijných filmov a obliekla jeho dvorná kostymérka Eiko Ishioka (Dracula 1992, Cirque du Soleil..), ktorej kostýmy boli vždy tak trochu šibnuté.  Hudba Alana Menkena bola primerane magická, keď kamera lietala okolo paláca a vtipná, keď sa Snehulienka s princom vzájomne capkali po lícach a iných častiach tela.
Úvodná „bábková“ pasáž brala dych, škoda, že netrvala až do  rozjuchaného bollywoodskeho záveru.  I tak  ostalo dosť zaujímavých nápadov. Trpaslíci na chodúliach? Zrkadlo ako displej bipolárnej poruchy? Príšera, s ktorou si nič nezadá ani ManBearPig zo SouthParku? Rusofilný palác so zlatými cibuľovými strechami? Ak nič iné, vizuálna stránka prevyšuje vídaný priemer. 

5. Český dabing a preklad. Dabing ma zvyčajne neoslňuje.. originálu sa nič nevyrovná, a vďaka filmovým DVDčkam v angličtine som sa naučil cudzí jazyk.. Ale predškolskými deťom sa (asi) titulky čítajú zle a rodičia popri zdvíhaní vetroviek zo zeme občas nestíhajú tlmočiť. Potešilo ma, že Juliu opäť nadabovala Nela Boudová. Veteránka Juliiných dabingov si rolu užila ako kus koláča- ostré odvrávanie aj nečakaný krik, ktorý trhal bubienky.
Okrem českej som videl len ruskú jazykovú mutáciu, neviem teda posúdiť, nakoľko jadrné (kráľovná: „Princ je bohatý a stavaný ako býk, vezmem si ho za muža“) boli vtipy určené pre dospelého diváka v anglickom origináli, ale s českým prekladom som bol spokojný, bol príjemne sarkastický a dalo sa zasmiať.

Ja som narátal 21 jeho filmových úmrtí 
6. Sean Bean, na rozdiel od spústy iných filmov, neumrie, čo ocenia najmä diváčky. Tie poteší aj mäsitý Armie Hammer (dvojrola Winklevoss vo filme o facebooku) v úlohe honosného princa.

7. Trpaslíci. Hraní známymi aj menej známymi hercami s poruchou rastu. Každý trpaslík má svoje meno,  charakter („mierne“ iný ako u Disneyho) a hlášky. A každý minimálne raz vyčaroval úsmev na tvári, bez toho, že by bol zranený alebo zosmiešnený. Bol som z nich dojatý.

Snehulienka mnou zďaleka nezarezonovala ako iné moderne poňaté filmové zozprávky /Princezná nevestaHviezdny prach. Večný príbeh/, ale rozhodne stojí za pozretie.
Podarilo sa jej dosť- nadchnúť trojročné dievčatko („Mami, tá je pekná!“) a zároveň upútať dospelých, ktorí v kine na počudovanie prevládali.

Bonus pre našinca: Helena Vondráčková v úlohe premenenej kráľovnej



12. 4. 2012

Film: To bude boj! - This Means War (recenzia - Reesenzia)

"Vyber niečo pekné. Ale nech to nie je moc akčné. Zuzka by rada videla nejakú komédiu a chce ísť na 3D, podľa nej sa do kina už oplatí ísť len na 3D. Alebo rozprávku. Ale na Happy feet som alergická, Princezna a zabijak zabiak bola miliónkrát lepšia rozprávka. Hunter game ma zaujali ukážkami. A na Hugovi si bol, tak ma uisť,  aké to bolo. A Artist.. Tak niečo vyber," spustila na mňa najlepšia kamarátka  Yka cez FBchat pred návštevou. Z nudy návštevy u mňa ju malo okrem iného vytrhnúť aj kino. Pozrel som program troch bratislavských multikultikín. Bol ako hra minesweeper, kde každá položka znamenala výbuch. Buď obskúrne  filmy, alebo Sean Penn, alebo v zlých časoch.

Nakoniec som vybral "sexy romantickú akčnú komédiu" z nadpisu článku, lebo tam hrala Reese Witherspoon (pre baby)  a režíroval ju majster akcie McG (pre chalanov). McG točí akciu ako keď kopnete kostru dolu plechovou strechou: hlučne, kostrbato, zábavne. Má otlačky prstov na dvoch žuvačkových veľdielach Charlieho anjeli, slušnom Terminátorovi4, skvelom seriáli Chuck a poctivej športdráme We Are Marshalls. Neveril som, že McG ma tak sklame- a to som povrchný divák.

Promo fotografia

V skratke dej: Dvojica nepriestrelných vládnych agentov, ktorým dovtedy išla práca (masakrovanie podozrivých) pekne od ruky, sa rozparťákuje, keď sa obaja zahľadia do živej barbíny s tvárou Reese Witherspoon. Úspešnej workoholičky, tajne nešťastnej a plnej obáv otvoriť vnútro novej láske, lebo muž, ktorého tým poctila, ju hlboko sklamal. Ženy obyčajne mávajú len 1 srdce, čiže aj nový víťaz v boji o to  Reeseino môže byť len jeden. Agenti začnú súťažiť, pričom zneužijú všetky povolené aj nelegálne postupy a technické hračky CIA, pre radosť nadriadených. A daňových poplatníkov.

Pozitíva 
Reese má pekné rovné nohy so štíhlymi členkami a táto zachovalá 36ročná mamina strávi celý film v laškovných minisukniach. Scéna je patrične efektná, sporadické akčné scény majú spád a nadsádzku, párkrát sa uchechtnete.

Negatíva
Ale o akejkoľvek chémii (romkom pilier) medzi hlavnými protagonistami sa hovoriť nedá. Tobôž nie o nasledovníkovi filmu Pán a Pani Smithovci, ku ktorému ho pre veľmi /veeeľmi/ vzdialenú /vzdiaaa.../ podobnosť prirovnal nejaký nastrčenec distribučnej spoločnosti na stránke csfd.cz. Pri Smithovcoch ste sa prudko pýrili a dusili už z toho, že zmyselná Angelina v zmyselnej zástere podáva zmyselnému Pittovi zmyselným gestom zmyselnú hovädzinu so zmyselným hráškom. Teraz som sa pýril, že som svojich kamarátov dotiahol na takúto slabomyselnosť. Bavil a rehotal sa len jeden z piatich kamarátov (budúci mních).
 
Postava Reese používala slovník novej generácie čitateliek Slovenky a jej čas na filmovom plátne bol vysmiaty, slniečkový a sladký ako spot na pomarančový džús. Okatý Chris Pine, predstaviteľ jedného z agentov, poňal svoju postavu cez obličajový výraz "diCaprio v reklame na košele Alain Delon", čo by vzhľadom na romantickú časť  žánrového hybridu nebolo na škodu, keby... Keby aj pri mlátení rusko-nemecko-ukrajinských zabijakov v striptízovom bare nezostával "nebezpečný" ako naše šteniatko, keď raz polhodinu chytalo a žužlalo muchu. (Mucha nakoniec -síce oťapene a opisujúc osmičky- ale predsa uletela.)

V skutočnosti sa 97minút tvárili takto
Medziľudskú interakciu na úrovni reklamy firmy Mattel ako-tak zdrsňovali ďalší dvaja hlavní herci, ktorých súhlas s natáčaním ma mierne prekvapil. Hubatá moderátorka Chelsea Handler v úlohe najlepšej Reeseinej priateľky. Lebo každá Kráska potrebuje kamarátku-zviera, aby vynikla? Za oceánom je preslávená alkoholizmom, vulgárnym slovníkom a lascivitou smerom k veľkým čiernym mužom. Priateľku zasypávala dvojzmyselnými radami, z ktorých Reese liezli nebeskymodré manga oči z jamôk a energická brada padala k zemi.
S dokonalým Chrisom o priazeň zlatovlásky bojoval Tom Hardy, prototyp nového hollywoodskeho badBoya. Nechutne potetovaný, s drsným hlasom a telom spuchnutým z prípravy na úlohu monštra Banea v novom Batmanovi. Scény s ním boli (až na paródiu opitého pána Smitha pokúšajúceho sa hrať karty s ničomníkmi)  pozerateľné, občas dojímavé (všetci tvrdí chlapi majú vnútro mäkšie ako rozvarený aspik) a zábavné. Naznačovali, že pôvodný námet mohol mať fajn čiernohumorný ráz.
Reese by sa Baneov pôsobivý kostým nepáčil
Ale potom si zrejme vzala slovo energická Reese, ktorá má v H.woode povesť mimoriadne cieľavedomej osoby (vystrčená brada)  a domiešala tvorivý proces svojou lyžicou (with her spoon). Výsledkom je nablýskaný, a predsa nevýrazný film, čo neponúkol ani jednu zapamätateľnú scénu. Akcii  a hluku tvorcovia vyhradili minúty okolo úvodných a záverečných titulkov. Zvyšok sa mácha v modernej romantike, v prekáravom boji o lásku ženy a priateľstvo muža, nad naivitou ktorého sa uškŕňali aj sebou prezamestnané pubertálne páriky v hľadisku.

Málo akcie a málo (hoc i prvoplánovej) erotickej príťažlivosti. Vyleštená, narysovaná Reese sa do sexy úloh nehodí. Stále bude milou Južankou s podrezaným jazykom, ktorá udusí manžela, aj ostatný život naokolo, svojou rozjuchanou hyperaktivitou  a tým, že "im chce len a len dobre."
Ideálny markizácky film na sobotný večer okolo 14.februára. Možno pretiahne niektoré diváčky od Pošty pre teba, skôr ako Katka Ksichtová stihne zdvihnúť stenu. TO bude boj!

EDIT: Bol som ženskými diváčkami upozornený, že film MAL 1 zapamätateľnú scénu. Tom pozval Reese do akéhosi planetária a potom do opusteného cirkusu, kde strávili chvíle euforického šťastia/rizika zavesení na trapéze! Nie som si na 100% istý, či Reese TBB natočila po tom filme o cirkuse (Voda pre slony), ale som si istý, že na jej mieste by každý pretlačil ťažko vydreté artistické schopnosti do akéhokoľvek ďalšieho projektu, a do avon reklamy to asi dať nešlo